iman itu bukan hanya pada angan-angan dan cita-cita, bukan pula dengan bicara kata tetapi ia apa yang tersemat dalam jiwa dan dibuktikan pula dengan amalannya (langit ilahi 3 : fanzuru)

Cerpen: Cinta Sang Khaliq


Stress. Terlampau banyak tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Ditambah pula masalah peribadinya. Buku yang dipegang ditangan dilemparkan tatkala jiwa terlampau serabut. Saat itu dia berasakan tanggungjawab nya terhadap ikhwah-ikhwah semakin berat dipikul dek kerana ahli usrahnya semakin ramai. Dengan perlahan-lahan dia kembali beristighfar untuk mencari ketenangan jiwa.matanya dipejam rapat.

"assalamualaikum.... baru habis kelas ye"

satu suara membelah kesunyian,menyebabkan matanya kembali terbuka. Teman sebiliknya yang setia bersamanya sudah hampir 3 tahun.

Bibirnya cuba mengukir senyuman. Menceriakan hati seorang sahabat yang dianggap sebagai seorang abang dan juga merangkap sebagai naqib kepadanya.

"wa'alaikummussalam.. haah... berlambak la tugasan hari ini. Kejap lagi ade usrah antara naqib kepada junior-junior pulak"

teman sebiliknya itu tersenyum lebar. Menggeleng. Kemudian dia merapati sahabatnya itu.

"hehe....kesian nye.... ana pun terlibat jugak petang ni lepas asar... bukan enta sahaja..."

Dia tersenyum dan ketawa kecil. Sahabatnya yang tertekan itu dipicit bahunya bagi menghilangkan stress. Itulah yang dipelajari oleh arwah ibunya. "dah la...kalau stress sangat tak payah pergi la"

"ana tahu. tapi inilah yang ana tunggu. Usrah bersama-sama naqib. Dah la sahabat ana sorang ni yang jadi naqib nanti"

sahabatnya berjalan menuju ke laptop di atas meja. Dengan pantas jarinya menekan file surah al-baqarah. Dan teman sebiliknya itu tenggelam dalam bacaan imam Ziyad Patel

“Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangna harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar(Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata “inna lillahi wa inna ilaihi roji’un” (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya lah kami kembali) (QS al-baqarah 2: 155-156)



dan jarinya segera menekan butang stop. Dia memandang kembali sahabatnya di katil. Sahabatnya itu mengalirkan air mata. Tergamam dengan kalam Allah.

Dia menghampiri sahabatnya itu. Mata mereka bertemu. Lantas perlahan-lahan sahabatnya itu memeluknya. Terharu kerana mempunyai seorang sahabat yang setia.

"Enta tak payah la pergi petang ni. Duduk la kat bilik tenangkan diri dulu dan selesaikan masalah enta. Ana tahu masalah enta"

Dia mengangguk tanda akur

"Syukran Amar kerana memahami"

"Eh...tak ada ape-ape lah Fathi..."

*************

Sirah hidupnya bukanlah seorang yang mempunyai hubungan baik dengan Allah. Hanya mewarisi Islam sejak lahir. Namun fikrah ayah nya itu tidak diwarisi sepenuhnya. Malah dia sering menentang ayah nya kerana menjadikan Islam sebagai cara hidup. Dia menganggap itu semua hanyalah kolot. Baginya, agama adalah hanya untuk orang yang lemah dan miskin. Kehidupannya yang serba lengkap membuatkan dia terlupa kepada Yang Esa.

Dugaan silih berganti menunjukkan tanda Allah masih sayang kepadanya. Dia tersungkur dilembah kehinaan sewaktu zaman jahiliyahnya. Mujurlah Allah menghantar seorang sahabat untuk menariknya dari lembah kehinaan itu.

Akhirnya dia menemui ketenangan jiwa. menemui deen Allah. Juga menemui jiwa yang sentiasa bertawaduk kepada Allah.

masih lagi terngiang nasihat arwah ibunya itu dikepalanya.

"Amar, ingatlah bahawa hati ini perlu sentiasa dijaga daripada karat-karat dosa yang dipanggil sebagai Ran. Dan Ran inilah yang lama-kelamaan akan menggelapkan seluruh hati kita.
Bila hati gelap, lama kelamaan iman pun akan hilang"

"Ah! sibuk la Ummi ni. Tahulah Fathi nak jaga diri Fathi! Dah la, makin lama duduk kat rumah ni, makin panas pulak. Dah la. Fathi nak keluar."

"Ummi tak habis cakap ni. Duduk dulu Fathi"

Dia cuba menarik anak tunggalnya itu duduk kembali. Masih lagi tidak jemu menegur sikap anaknya itu untuk kembali kepada fitrah yang asal. Fitrah seperti mana sewaktu dilahirkan. seumpama sehelai kain putih yang suci daripada titik-titik noda.

"AH! JANGAN HALANG FATHI NAK KELUAR!" tinggi suaranya menentang ibunya.

Tanpa disedari, dia telah menolak ibunya sehingga kepala ibunya terhantuk kepada kerusi. Berlumuran darah menyimbahi lantai.

"ish, ni apesal pulak muram jer ni?" tubuhnya ditepuk. Dia terkejut sekaligus membawanya kembali ke alam nyata.Memandang tiga orang sahabatnya itu.

Dia tunduk cuba untuk menyembunyikan keresahan dalam senyumannya yang mampu memikat kaum hawa. "Antum semua tahu kan keadaan ana sekarang ini. Pinangan ana ditolak oleh seorang yang amat ana dambakan sebagai seorang isteri"

"ana tahu. Tak kan lah ana tak pernah ambil tahu pasal ikhwan ana seorang ini" jawab Irfan

"Fathi... yakinlah bahawa setiap ujian itu pasti ada hikmahnya. Ana yakin Allah telah tetapkan yang terbaik buat enta..." sampuk Zakwan

"Ana masyghul. Antara Syakirah atau Khaira Ameerah"

"Enta pernah istikahrah?"

"emm..." angguknya perlahan

"dan jawapannya?"

"Khaira Ameerah.."

"terimalah seadanya. Andai itulah yang ditetapkan oleh Allah."

"tapi antum tahu yang ana tak cintakan dia. Ana mendambakan Syakirah sebagai isteri ana"

"Fathi.... Kahwin dulu baru cinta"

“Katakanlah kepada laki-laki yang beriman. Agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.”
[QS an-Nuur, 24:30]

Dia terkelu. Mungkin inilah yang dikatakan qada dan qadar.

"Nah...Guna phone ana... call la Ustaz Bahrom untuk memberi tahu keputusan enta"

Tangan nya terketar-ketar untuk mendail nombor.

"Assalamualaikum Ustaz... Ana terima..."

*********************

Majlis perkahwinan mereka dijalankan secara sederhana. Ayah Fathi datang bersama keluarga Khaira Ameerah. Saudara mereka ramai tidak hadir. Kerana bagi mereka Fathi seolah-olah mencampakkan dirinya ke dalam kebinasaan. Perkahwinan yang tidak dianggap sama taraf kerana Khaira Ameerah bukanlah berasal daripada keluarga berada.

Memilih pasangan hidup bukanlah sesuatu yang mudah

Hanya yang berani sahaja sanggup melepaskan apa yang diharapkan dan memilih untuk memberi sepenuh kepercayaan mereka kepada Yang Khaliq.

Namun, kepercayaan Fathi seolah-olah dibalas.

"Awak tahu kan yang ini bukan jalan yang saya pilih. Tapi jalan yang telah ditetapkan oleh Allah."

" saya yang patut minta maaf kepada abang. Lamaran saya seolah-olah telah menghancurkan harapan abang." Khaira mendekatkan dahinya kepada dada Fathi.

Sejak simpulan mereka diikat, mereka lebih banyak melakukan program bersama-sama untuk mendekatkan diri kepada Allah. Melakukan qiamullai bersama. Puasa sunat pada hari khamis dan isnin tidak dilupakan. Dan pada sebelah malam, mereka sering membaca al-quran bersama-sama sebelum tidur

"abang...saya nak cakap sikit dengan abang boleh?"

"eh, sejak bila nak cakap dengan abang pun kene tanya"

"abang... saya mengandung 3 bulan..."

tergamam dengan berita yang disampaikan.

Hari menanti hari. Saat yang dinantikan akan tiba. Dia yang dahulunya tidak yakin dan serba salah kini tenang meniti hari bersama Khaira.

"Nama anak dalam kandungan ni kita namakan Mujahid Syakir. Pejuang yang sentiasa bersyukur. Saya bersyukur kerana abang menerima saya" senyumnya pada Fathi

"abang pun nak ucap terima kasih. Sejak Khaira jadi isteri abang, abang berasa bahagia. Khaira selalu bimbing abang."

"Abang, kita sama-sama saling melengkapi. Maka yang mana satu diantara nikmat-nikmat Tuhan yang kamu dustakan. Surah Ar-rahman. Abang tak ingat ke?"

Dia tersenyum. Kerana begitu bersyukur Allah menghantar Khaira kepadanya.

****************

"Kring!!" Telefon bimbitnya berbunyi. Tertera nama ayahnya di skrin.

"Fathi! datang hospital sekarang. Khaira dah nak bersalin"

Dengan segera panggilan diputuskan. Dia memandu laju meluncur melalui lebuhraya untuk ke hospital. Dalam fikirannya hanya ada Khaira dan Mujahid Syakir.

"Ayah! macam mana Khaira?"

"Sabar Fathi. Mujahid selamat. Namun Allah lebih menyayangi Khaira. Pergilah masuk. Khaira nak jumpa Fathi"

Lemah longlai mendengar perkhabaran itu.Perlahan-lahan dia masuk ke dalam bilik. Kelihatan disisi Khaira bersama seorang doktor dan Mujahid.

"Abang... Saya bersyukur kerana diberi peluang... untuk menjadi isteri abang.. Terima kasih..."

Dia tidak mampu berkata apa-apa. Air mata membasahi pipinya yang kering itu.

"Anak Ummi, jadilah saham Ummi diakhirat. Mujahid.. seorang pejuang... Semoga Mujahid menjadi seorang daie yang baik" tangannya terketar-ketar mengenggam jari Fathi.

"saya sayang awak Khaira...takkan ada pengganti yang mampu menggantikan awak"

Akhirnya lafaz syahadah meniti bibir Khaira dan wajah nya seperti seorang pemenang. Berdiri di sisinya Fathi dan Mujahid yang tidak tahu apa-apa

Cinta inilah yang teragung

Cinta kepada Yang Hakiki membawa mereka bahagia.

Cintanya kepada suami, hingga ke akhir hayatnya. Bersama-sama berjuang untuk kebenaran. Membantu dalam berdakwah.

Ketika umurnya masih muda, dia seolah-olah merasakan sesuatu perubahan yang besar.

Masih terngiang disaat sewaktu membuat keputusan untuk menerima lamaran Khaira.

Pada hari ini, disaat Khaira berjihad untuk melahirkan cahaya mata demi cintanya kepada Khaliq, Fathi belajar untuk menerima qada dan qadar

*********************

Kelihatan seorang kanak-kanak berdiri di tepi pantai. Mulutnya terkumat-kamit membaca kalamullah. mengulang bacaan.

"anak ayah ni tengah mengulang hafazan ke?"

"hehe....mana ayah tahu"

"Dah juz berapa dah?"

"alhamdulillah ayah. sekarang di juz 29"

dalam hatinya berasa kagum dengan anak nya. Ketika umurnya 3 tahun, dia sudah mula membaca al-quran. Di saat anak-anak lain masih pelat menyebut perkataan. Ketika berumur 5 tahun, dia sudah mula menghafaz surah-surah lazim.

"inilah wasiat arwah Khaira dan akan aku tunaikan hajatnya" getus Fathi


selamat pengantin baru kak Khaira Ameer
nor adli hakim
2340
24/06/11

0 comments:

Post a Comment