iman itu bukan hanya pada angan-angan dan cita-cita, bukan pula dengan bicara kata tetapi ia apa yang tersemat dalam jiwa dan dibuktikan pula dengan amalannya (langit ilahi 3 : fanzuru)

bergurau dalam pergaulan

Biasanya kita lihat orang yang suka bergurau wajahnya selalu kelihatan muda dan menyenangkan. Di mana-mana tidak pernah kelihatan murung, sebaliknya kehidupannya penuh dengan keriangan. Amat berbeza dengan orang yang pendiam dan serius dalam kehidupannya mempunyai raut wajah yang berlainan. Wajahnya kelihatan tua walaupun umurnya masih lagi muda dan ada yang sampaikan muda-muda lagi sudah beruban.
Bergurau di dalam Islam tidaklah dilarang asalkan gurauan itu ada haq. Sebaliknya kalau gurauan itu dimaksudkan untuk membuatkan orang lain ketawa atau agar ia ditertawakan, sudah tentu ia dilarang. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“ Barang siapa berbicara dengan sesuatu kalimat sehungga kalimat itu menjadi tertawa sahabat-sahabatnya, nescaya Allah bakal menyiksanya kelak di dalam neraka.”
Pada zaman Rasulullah S.A.W bergurau ini sudah berlaku di dalam pergaulan. Bahkan baginda sendiri pernah bergurau dengan keluarganya atau para sahabat-sahabatnya.
Pernah menurut hadith yang bersumber dari Hassan ada seorang nenek dating menghadap baginda, di hadapan baginda beliau berkata :
“Wahai Rasulullah doakanlah agar saya dapat masuk syurga.”
“Wahai nenek, ketahuilah bahawa di syurga kelak tidak terdapat orang tua seperti kamu,”jawab Rasulullah S.A.W..
Spontan sahaja nenek tua itu terus menangis setelah mendengar sabda Rasulullah S.A.W. yang demikian, tetapi kemudian sambil tersenyum baginda bersabda : “Bukan aku katakan bahawa tidak ada orang tua yang masuk ke syurga. Kerana semuanya telah berubah menjadi gadis-gadis perawan. Ingatlah firman Allah Yang Maksudnya :
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa”.
“Serta kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh).” ( Surah Al-Waaqi’ah: 35-36)
Ketika mendengar jawapan itu,dengan spontan wanita tua itu tertawa, dan mengerti bahawa dia akan menjadi gadis di syurga.
Berdasarkan kisah tadi, dapat kita lihat bahawa kehidupan Rasulullah juga tidak lepas dari gurauan. Mungkin dari segi ini pulalah beliau kemudiannya mendapat simpati daripada pengikut-pengikutnya.
Mereka tidak merasa bosan walaupun dalam suasana menderita akibat tekanan berat dari orang-orang Quraisy. Kesemuanya dihadapi dengan tenang dan penuh dengan kegembiraan, dengan muka yang berseri-seri, namun begitu sentiasa berwaspada. Itulah keperibadian Rasulullah S.A.W, dimana gurauan dibuatnya sebagai selingan dalam pergaulan. Dengan demikian, suasana kehidupan menjadi lebih menarik dan penuh dengan semangat.
Masalah gurauan ini bukan hanya terbatas dilakukan oleh Rasulullah S.A.W sahaja, melainkan para sahabat dan bahkan kepada keluarga Rasulullah S.A.W sendiripun kadang-kadang bergurau.
Pada suatu hari Rasulullah S.A.W berada di rumah Aisyah R.A. Kebetulan pada waktu itu Aisyah sedang memsak bubur haritsah. Bila bubur itu masak dia menghidangkannya kepada Saudah dan Rasulullah S.A.W.. Tetapi Saudah lalu berkata :
“Maaf, saya tidak suka makanan ini.”
“Demi Allah, kamu harus makan buburku ini atau kusapukan ke mukamu,”jawab Aisyah.
Lalu segera Aisyah mengambil sedikit bubur dan disapukan ke muka Saudah. Begitu juga yang dilakukan oleh Saudah lalu disapukan ke muka Aisyah. Melihat kejadian itu, Rasulullah S.A.W. hanya tersenyum simpul.
Sesungguhnya bergurau itu disenangi oleh semua pihak asalkan tidak melampaui batasnya. Tidaklah kira pangkat atau keturunan, tua atau muda,lelaki atau perempuan, bahkan juga kanak-kanak pun sukakan gurauan. Kerana bergurau adalah bunga dalam pergaulan dan pelipur lara setia di kala duka. Sewaktu Saiyidina Ali R.A menjawat jawatan khalifah ada salah seorang rakyatnya yang datang bertanya kepadanya :
“Wahai Amirul Mukminin, pada zaman khalifah Abu Bakar dan Umar suasana negara selalunya aman. Tidak berlaku sebarang kekacauan dan juga perselisihan. Tetapi sekarang setelah tuan menjawat jawatan ini, ternyata keadaan negara kacau bilau dan tidak lagi tenteram. Kenapakah ini yang berlaku?”
“Tentu sahaja, sebab dahulu ketika kedua itu menjawat jawatan sebagai khalifah, rakyatnya terdiri dari orang-orang seperti saya. Maka amanlah keadaan negara. Tetapi sekarang ini ketika saya menjadi khalifah, rakyat terdiri daripada orang-orang sperti kamu. Maka rosaklah negara.” Jawab Saiyidina Umar sambil tersenyum.
Walaubagimanapun, janganlah ada dikalangan kita bergurau sembarangan. Berguraulah dengan sopan dan tidak menyingung perasaan sesiapa dan menghina agama. Sungguhpun bergurau itu tidak dilarang, tetapi terlebih bergurau juga tidak elok. Al-Ahnaf berkata : “ Banyak tertawa menghilangkan kewibawaan, sedang banyak bergurau menghilang harga diri.”
Juga didalam sebuah hadith disebutkan,
Maksudnya :
“Barangsiapa yang banyak ketawa, nescaya orang lain akan meremehkannya.”
Pada suatu hari Rasulullah S.A.W bertemu dengan Shuhaib yang sedang sakit mata sedang makan kurma. Lalu beliau menegurnya :
“Hai Shuhaib, adakah kamu makan kurma sedangkan matamu sakit?”
“Betul ya Rasulullah, tetapi saya memakannya dengan sebelah mata yang sihat,”jawab Shuhaib bergurau.
Mendengar jawaban itu Rasulullah S.A.W lalu tersenyum. Tetapi sebahagian mereka mengatakan pada waktu itu baginda tertawa hingga menampakan gig-gigi serinya.
Demikian inilah kegunaan gurau dalam pergaulan, dimana Rasulullah S.A.W dan para sahabat juga kadang-kadang bergurau. Hanya yang perlu diingatkan, janganlah ada yang bergurau melampaui batas yang sepatutnya. Seperti menyinggung perasaan orang lain, lupa tanggungjawab kepada agama dan melebihi had tatacara pergaulan.
Selang-selikanlah kehidupan ini dengan bergurau kerana sesuai dengan tuntutan Rasulullah S.A.W. Pasti kehidupan ini akan lebih bersemarak. Penuh dengan keghairahan kerja dan ibadah serta tidak merasa kebosanan.

0 comments:

Post a Comment