iman itu bukan hanya pada angan-angan dan cita-cita, bukan pula dengan bicara kata tetapi ia apa yang tersemat dalam jiwa dan dibuktikan pula dengan amalannya (langit ilahi 3 : fanzuru)

Amar Ma'ruf Nahi Mungkar

Perintah Beramar Ma'ruf Nahi Mungkar

1. Hendaklah kamu beramar ma'ruf (menyuruh berbuat baik) dan bernahi mungkar (melarang berbuat jahat). Kalau tidak, maka Allah akan menguasakan atasmu orang-orang yang paling jahat di antara kamu, kemudian orang-orang yang baik-baik di antara kamu berdo'a dan tidak dikabulkan (do'a mereka). (HR. Abu Zar)


2. Wahai segenap manusia, menyerulah kepada yang ma'ruf dan cegahlah dari yang mungkar sebelum kamu berdo'a kepada Allah dan tidak dikabulkan serta sebelum kamu memohon ampunan dan tidak diampuni. Amar ma'ruf tidak mendekatkan ajal. Sesungguhnya para robi Yahudi dan rahib Nasrani ketika mereka meninggalkan amar ma'ruf dan nahi mungkar, dilaknat oleh Allah melalui ucapan nabi-nabi mereka. Mereka juga ditimpa bencana dan malapetaka. (HR. Ath-Thabrani)

3. Masih tetap ada dari segolongan umatku yang menegakkan perintah Allah. Tidak menghambat dan tidak mengecewakan mereka orang-orang yang menentangnya sampai tiba keputusan Allah. Mereka masih tetap konsisten (mantap / teguh) baik dalam sikap maupun pendiriannya. (HR. Bukhari dan Muslim)

4. Jihad paling afdhol ialah menyampaikan perkataan yang adil di hadapan penguasa yang zalim dan kejam. (HR. Aththusi dan Ashhabussunan)

5. Barangsiapa melihat suatu kemungkaran hendalah ia merobah dengan tangannya. Apabila tidak mampu, hendaklah dengan lidahnya (ucapan), dan apabila tidak mampu juga hendaklah dengan hatinya dan itulah keimanan yang paling lemah. (HR. Muslim)

Penjelasan:
Dengan hati artinya tindakan aktif dan bukan pasif, senantiasa membencinya dan berusaha merubahnya seandainya ia sudah mampu atau berani.

6. Apabila Allah memberi hidayah kepada seseorang melalui upayamu, itu lebih baik bagimu daripada apa yang dijangkau matahari sejak terbit sampai terbenam.[1] (HR. Bukhari dan Muslim)


7. Bukanlah dari golongan kami orang yang tidak mengasihi dan menyayangi yang lebih muda, tidak menghormati orang yang lebih tua, dan tidak beramar ma'ruf dan nahi mungkar. (HR. Tirmidzi)

8. Permudahlah (segala urusan), jangan dipersulit dan ajaklah dengan baik, jangan menyebabkan orang menjauh. (HR. Bukhari)


Penjelasan:
Ini termasuk kebijaksanaan dalam berdakwah dan beramar ma'ruf nahi mungkar.


9. Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi seorang, maka dirinya sendirilah yang dijadikannya untuk mengingatkannya, menyuruhnya dan melarangnya. (HR. dan Ad-Dailami)

10. Pada hari kiamat seorang dihadapkan dan dilempar ke neraka. Orang-orang bertanya, "Hai Fulan, mengapa kamu masuk neraka sedang kamu dahulu adalah orang yang menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah perbuatan mungkar?" Orang tersebut menjawab, "Ya benar, dahulu aku menyuruh berbuat ma'ruf, sedang aku sendiri tidak melakukannya. Aku mencegah orang lain berbuat mungkar sedang aku sendiri melakukannya." (HR. Muslim)

11. Nabi meniadakan pemberian pelajaran untuk beberapa hari karena khawatir kejenuhan kami. (HR. Ahmad)

12. Sesungguhnya Allah 'Azza wajalla tidak menyiksa (orang) awam karena perbuatan (dosa) orang-orang yang khusus sehingga mereka melihat mungkar di hadapan mereka dan mereka mampu mencegahnya, tetapi mereka tidak mencegahnya (menentangnya). Kalau mereka berbuat demikian maka Allah menyiksa yang khusus dan yang awam (seluruhnya). (HR. Ahmad dan Ath-Thabrani)

13. Tidaklah seharusnya orang menyuruh yang ma'ruf dan mencegah yang mungkar kecuali memiliki tiga sifat, yakni lemah-lembut dalam menyuruh dan dalam melarang (mencegah), mengerti apa yang harus dilarang dan adil terhadap apa yang harus dilarang. (HR. Ad-Dailami)


14. Orang yang paling tinggi kedudukannya di sisi Allah pada hari kiamat ialah yang paling banyak berkeliling di muka bumi dengan bernasihat kepada manusia (makhluk Allah). (HR. Ath-Thahawi)

15. Pada suatu hari Rasulullah Saw bersabda kepada para sahabatnya: "Kamu kini jelas atas petunjuk dari Robbmu, menyuruh kepada yang ma'ruf, mencegah dari yang mungkar dan berjihad di jalan Allah. Kemudian muncul di kalangan kamu dua hal yang memabukkan, yaitu kemewahan hidup (lupa diri) dan kebodohan. Kamu beralih kesitu dan berjangkit di kalangan kamu cinta dunia. Kalau terjadi yang demikian kamu tidak akan lagi beramar ma'ruf, nahi mungkar dan berjihad di jalan Allah. Di kala itu yang menegakkan Al Qur'an dan sunnah, baik dengan sembunyi maupun terang-terangan tergolong orang-orang terdahulu dan yang pertama-tama masuk Islam. (HR. Al Hakim dan Tirmidzi)

Dipotong Tangan Kerana Memberi Sedekah

Dikisahkan bahawa semasa berlakunya kekurangan makanan dalam kalangan Bani Israel, maka lalulah seorang fakir menghampiri rumah seorang kaya dengan berkata, "Sedekahlah kamu kepadaku dengan sepotong roti dengan ikhlas kerana Allah SWT". Setelah fakir miskin itu berkata demikian maka keluarlah anak gadis orang kaya, lalu memberikan roti yang masih panas kepadanya. Sebaik sahaja gadis itu memberikan roti tersebut maka keluarlah bapa gadis tersebut yang bakhil itu terus memotong tangan kanan anak gadisnya sehingga putus.

Semenjak dari peristiwa itu maka Allah SWT pun mengubah kehidupan orang kaya tersebut dengan menarik kembali harta kekayaannya sehinnga menjadi seorang fakir miskin dan akhirnya dia meninggal dunia dalam keadaan yang hina. Anak gadis itu menjadi pengemis dan meminta-minta dari rumah ke rumah.

Pada suatu hari anak gadis itu menghampiri rumah seorang kaya sambil meminta sedekah, maka keluarlah seorang ibu daripada rumah tersebut. Ibu tersebut amat kagum dengan kecantikkan gadis tersebut lalu memperlawanya masuk kedalam rumahnya. Oleh kerana kagum dengan kecantikkannya, si ibu berhajat untuk mengahwinkan anaknya dengan gadis tersebut. Setelah selesai perkahwinan, si ibu memberikan pakaian dan perhiasan bagi menggantikan pakaiannya.

Pada suatu malam, semasa waktu makan malam, gadis tersebut makan bersama suaminya. Oleh kerana kudung yang tidak diketahui si suami kerana ibunya merahsiakannya si gadis tersebut makan menggunakan tangan kiri. Apabila si suami melihat keadaan isterinya itu, maka disuruhnya gadis tersebut makan dengan tangan kanan. Si isteri tetap makan dengan tangan kiri meski suaminya berulang-ulang kali menyuruh menggunakan tangan kanan. Dengan tiba-tiba terdengar suara dari sebelah pintu "Keluarkanlah tangan kananmu wahai hamba Allah, sesungguhnya kamu telah mendermakan sepotong roti dengan ikhlas keranaKu, maka tiada halangan bagiKu untuk mengembalikan kembali tanganmu itu." Setelah gadis itu mendengar, maka dia pun mengeluarkan tangan kanannya berada dalam keadaan asal.

Hendaklah kita menghormati tetamu kita, walaupun dia fakir miskin. Apabila dia datang kerumah kita maka sesungguhnya dia adalah tetamu kita. Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud, "Barangsiapa menghormati tetamu, maka sesungguhnya dia telah menghormatiku, dan barangsiapa menghormatiku, maka sesungguhnya dia telah memuliakan Allah SWT. Dan barangsiapa telah menjadi kemarahan tetamu, dia telah menjadi kemarahanku, dan barangsiapa menjadikan kemarahanku, sesungguhnya dia telah menjadikan murka Allah SWT".

Sabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya tetamu itu apabila datang ke rumah seseorang mukmin itu, maka dia masuk bersama dengan seribu berkah dan seribu rahmat"

Jangan menghampiri Zina

Satu penyakit yang saban hari membiak kalau dibiarkan akan membarah sehingga akan merosakkan identiti suci manusia. Pergaulan yang tidak menepati syariat antara lelaki dan perempuan tanpa ikatan perkahwinan dan juga permasalahan couple yang semakin hari semakin menjadi kebiasaan dan trend secara terang-terangan berlaku kini. Di mana maruah mereka?

Masalahnya bertambah apabila ada pihak yang menegur dan cuba mencegah tetapi yang dipersalahkan adalah mereka yang menegur dan mencegah tersebut. Mereka yang melakukan maksiat ini pula dibela dan sanggup membela diri yang hakikatnya mereka sendiri yang bersalah. Mereka tidak menganggap itu satu dosa tapi yang berdosa ialah sesiapa yang menegur apa yang mereka lakukan. Pelik sungguh sekarang ini – berdosa kalau menegur kesilapan dan berbangga dengan maksiat yang dilakukan. Benarlah apa yang dikatakan oleh Rasulullah saw bahawa akan sampai satu masa manusia akan lihat yang makruf itu munkar dan yang munkar itu makruf dan lebih teruk lagi orang yang amar makruf nahi munkar dihina dan orangamar munkar nahi makruf dibela dan di sanjung-sanjung.

Semoga kita dapat melakukan sesuatu untuk mengatasinya. Insya-Allah - Penyusun.

Kami tidak berzina!

Maaf, saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina.

Itu kawan baik saya sahaja...

Kawan baik pun tetap tidak terkecuali daripada larangan Allah. Setiap pergaulan ada batasnya. Kawan sejenis kamu tidak adakah? Lihat... kamu sendiri yang sengaja mengadakan alasan untuk membolehkannya. Ramai lagi kaum sejenis kamu yang boleh dijadikan teman berbual dan berbincang.

Kami hanya berbual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum... adakah itu menghampiri zina?

Ya, perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.

Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.


Hari ini, ya. Esok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula lupa. Siapalah kita jika dibandingka dengan adam dan Hawa? Iblis amat licik. Pengalaman nya banyak. Dia ada seribu satu cara. Ingat pesanan Rasulullah saw : “Tidaklah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali syaitan adalah yang ketiganya.” Syaitan akan menghembus perasaan berahi. Kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis.

Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan. Ada yang hanya bercinta dalam telefon, sms, dan chatting sahaja. Tidak pernah bersua muka pun!

Betul, itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora. Lambat laun, desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan berhenti begitu sahaja. Percayalah ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu akan boleh membawa kepada penzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu pun zina juga ke?

Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya. Ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat seseorang dengan perasaan berahi. Melihat auratnya juga adalah zina. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan seseorang seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah saw: “ Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya dengan menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya dengan berjalan (nenuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ciuman.” (Riwayat Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada penzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada penzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!

Berdiskusi pelajaran? Betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hamba-Nya. Kita belajar nakkan keberkatan. Kalau kita cemerlang sekali pun, tapi tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebih lagilah. Jangan berselindung di sebalik ilmu yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah mengikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi sebegini akan ditulis sebagai ibadat oleh malaikat Raqib dan ‘Atid? Jangan-jangan sekejap sahaja bincang pelajaran. Yang lain tu, banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh bincang pelajaran!

Baik sungguh awak berdua. Takkan awak tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat? Ingat, kita bukan malaikat – tak bernafsu. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kita sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi

Tidak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar. Sudah habiskah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Ingat, ramai orang cemerlang hanya belajar dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat keberkatan dan rahmat pula.

Takkan tak da ruang langsung yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?

Naluri adalah sebahagian dari kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tidak normal namanya. Islam datang bukan membunuh naluri dan keinginan itu seperti yang dilakukan oleh para paderi dan sami. Jangan menafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Tidak salah atau berdosa perasaan itu datang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri ini agar patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya.

Tentu ada cinta dalam Islam.

Cinta secara Islam hanya satu iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab dan kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan kudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara tentu ia akan gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin atau melarang daripada zina maka sebagai ganti yang lebih baik ialah perkahwinan. Sabda Rasulullah saw: “Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai melainkan nikah.” (Riwayat Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia. Usah cemarkannya dengan zina. Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik.

Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada penzinaan?

Ya. kalau lelaki dan perempuan bertemu tentunya perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian mengatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-duaan, jalan sama-sama. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual-bual panjang hingga malam gelap. Hubungan makin akrab dan berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam kahwin baru semalam. Bukankah mereka semakin hampir dan dekat dengan penzinaan? Penghujung jalan cinta sebegini adalah penzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang telah bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibubapa yang melahirkan kita dalam keadaan bersih putih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun.

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.

Allah yang menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya menjauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.

Jadi, manusia itu tidak tahan diuji?

Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa. Sejak dari awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan bahawa mereka tidak akan tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah menceritakan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah menegah Adam dan Hawa daripada memakan buah Khuldi di dalam syurga manakala buah yang lain boleh dimakan. Allah tahu kelemahan manusia dan berpesan kepada Adam dan Hawa agar tidak mendekati pohon Khuldi tersebut. Firman Allah yang bermaksud: “Wahai Adam, tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta janganlah kamu menghampiri pohon ini (Khuldi), (jika kamu menghampirinya) maka kamu akan tergolong daripada orang-orang yang zalim.” (Al-A’raf: 19) Tegahan di dalam ayat ini ialah memakan buah Khuldi. Allah mengetahui kelemahan Adam dan Hawa. Jika mereka menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka melakukannya kerana tidak dapat mengawal diri. Demikianlah juga dengan zina. Allah menegah zina maka jalan yang menuju ke arah zina juga dilarang. Takut bila berhadapan dengan godaan penzinaan, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar dari pengalaman nenek moyang kitaAdam dan Hawa.

Tetapi bercinta selepas kahwin banyak masalah. Kita tidak kenal pasangan secara dekat. Bercinta untuk mengenali hati budi pasangan sebelum membuat keputusan untuk berkahwin.

Bolehkah percaya dengan perwatakan semasa bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan pura-pura. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masing-masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan pelbagai lagi. Masa bercinta, merajuk anda akan ada yang memujuk. Lepas kahwin jangan harap akan ada yang memujuk. Ramai yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dengan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang penyayang, penyabar, sabar menunggu berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit sudah kena tengking. Jadi, perwatakan dalm bercinta tidak boleh dipercayai. Ia hanya satu kepuraan dan hipokrit.

Percayalah. Kami bercinta demi merancang kabahagiaan hidup nanti.

Bagaimana mengharap bahagia jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hamba-Nya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan dan Allah akan menganugerahkannya. Bagaimana untuk mendapatkan kebahagiaan itu seandainya jalan untuk mencapainya tidak diredhai Allah? Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang mendapat redha Allah ialah redha selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapatkan keluarga bahagia jika awal-awal lagi kita sudah pun canggung. Bagaimana pula kesydahannya?

Tanya sikit, adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta...

Semua itu perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya sama sahaja. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat dan abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dalam budaya ‘angkat-mengangkat’ ini sebenarnya telah masuk ke perangkap syaitan. Cuma tunggu masa hendak dikorbankan. Namakanlah apa jua sekalipun, kakak angkat ke, adik angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalannya akan bertemu dengan zina.

Jadi seolah-olah orang yang bercinta itu telah hilang maruah diri?

Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi Pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum berkahwin, akan mengatakan bahawa orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu, ukuran bermaruah atau tidak bermaruah adalah ditentukan oleh Allah swt.

Bagaimana dengan tunang saya? Saya berhak ke atasnya.

Baguslah kalau sudah bertunang. Tapi tali pertunangan pun masih belum menghalalkan pergaulan. Bertunang hukumnya tetap sama dengan orang yang belum berkahwin. Bukankah ada beza antara pertunangan dan perkahwinan? Kamu juga tahu apa bezanya bukan? Hak? Selagi kamu tidak berkahwin kamu tiada hak ke atasnya. Hak memiliki hanya akan berlaku setelah diijabkabulkan.

Kami telah berjanji sehidup semati!

Apa ada pada janji-janji cinta? Berapa banyak sudah janji-janji cinta yang musnah? Lelaki? Jangan harap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu sepah dibuang. Pepatah ini sering diulang-ulang kerana sudah sah kebenarannya.

Si dia lain dari yang lain. Si dia seorang lelaki penyayang dan bertanggungjawab.

Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu kepada anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok-seronok, bersuka-suka dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan lelaki. Itulah rahsia lelaki.

Jadi, perempuan yang bercinta jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?

Tentu. Mana ada lelaki yang normal suka pada yang ‘second hand’ sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka pula menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di show room sahaja; display only. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula yang kata; macam pakai dan tukar baju, bila-bila saja boleh tukar-tukar. Kalau tak nak boleh buang atau beri orang lain. Sedihkan. Itulah hakikatnya.

Masih adakah orang yang tidak bercinta pada zaman ini?

Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlahnya kecil. Firman Allah swt: “ Sesungguhnya para lelaki dan wanita yang beragama Islam, yang beriman, yang tetap dalam ketaatan, yang benar, yang sabar, yang khusyuk kepada Allah, yang bersedekah, yang berpuasa, yang memelihara kemaluan mereka (kehormatan) dan yang menyebut nama Allah sebanyak-banyaknya, Allah telah menyediakan untuk mereka keampunan dan pahala yang besar.” (Al-Ahzab: 35)

Tapi kami...

Sudah! Cukuplah dengan alasan yang sengaja kamu reka untuk meneruskan apa yang kamu inginkan. Memang sikap manusia suka membuat perkara yang dilarang Allah. Sentiasa mencari jalan untuk membolehkan dia menurut hawa nafsu dan perasaan gelora walaupun sudah jelas nyata hukumnya. Kenapa masih berdegil dan mencari perkara yang buruk. Allah sediakan jalan yang baik kenapa jalan keji juga yang diikut? Sedarlah sahabat, syaitan sedang mengaburi mata kamu ke arah perkara dunia sementara ini dan sentiasa menggoda kamu ke arah perkara yang menyeronokkan.

Bagaimana kami?

Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Beerdoalah serta mohon keampunan dari-Nya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapatkan redha-Nya. Ada dua, sama ada mahu PUTUS atau KAHWIN. Itu sahaja penyelesaian untuk masalah ini. Sabda Rasulullah saw: “Wahai para pemuda, seandainya kamu berkemampuan maka kahwinlah. Kalau kamu tidak berkemampuan maka berpuasalah kerana ia adalah perisai, memelihara kemaluan dan menundukkan pandangan.”

Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha.

Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benar taubat. Taubat yang memenuhi tiga syarat:
Meninggalkan perbuatan maksiat tersebut. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini atau kahwin terus.
Menyesal. Menginsafi diri di atas tindak-tanduk hidup yang menjurus ke arah penzinaan.
Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama suami atau isteri. Saatnya adalah selepas diijabkabulkan.

Kita berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh tidak ke mana.
Ya Allah bantulah kami. Kini kami datang mencari redha-Mu. Terimalah taubat kami dan berilah kami pasangan yang terbaik serta zuriat yang soleh dan solehah...

Gejala sosial yang kian bejat

MASALAH sosial semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini dan merupakan isu yang sering diperkatakan oleh masyarakat. Apa yang membimbangkan ialah masalah sosial juga berlaku di kalangan remaja dan pelajar yang sering dianggap sebagai generasi penggerak pembangunan. Patutkah kita membiarkan mereka terjebak dengan perlakuan sosial yang buruk seperti melepak, menagih dadah, bohsia, bohjan, mencuri dan sebagainya? Tepuk dada tanya selera.

Institusi keluarga yang harmoni menyumbang kepada anak-anak yang berkelakuan baik, bermoral dan berakhlak mulia di samping ibu bapa yang prihatin, penyayang dan bertanggungjawab. Didikan agama yang kuat terhadap anak-anak semestinya menghindarkan mereka membuat perlakuan sosial yang tidak senonoh. Kebanyakan kes sosial di kalangan remaja adalah disebabkan kurangnya pemedulian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Ini menyebabkan mereka bertindak liar dan bebas serta berani melarikan diri dari rumah dan seterusnya melakukan kegiatan sosial yang bercanggah dengan tatasusila timur seperti berzina, mencuri, menagih dadah dan lain-lain lagi. Oleh yang demikian betapa pentingnya peranan ibu bapa terhadap anak-anak dalam menyemai perlakuan yang sopan serta memberikan kasih sayang agar mereka tidak terjebak dalam kancah antisosial.

Budaya melepak dan ponteng sekolah juga merupakan gejala sosial yang sering berlaku di kalangan para pelajar. Apabila minat terhadap belajar sudah tidak ada dalam diri mereka, mulalah para pelajar mengatur strategi ponteng sekolah dan melepak di tempat-tempat yang tertentu. Tempat yang menjadi sasaran mereka seperti kompleks membeli-belah, kedai-kedai permainan video dan komputer, rumah-rumah kosong dan sebagainya.

Oleh yang demikian kawalan ketat para guru sekolah perlu untuk memastikan mereka tidak ponteng sekolah. Kadang-kadang strategi pengajaran dan pembelajaran yang diungkayahkan oleh sesetengah guru membosankan dan tidak memberangsangkan pelajar. Oleh itu para guru haruslah menyediakan satu strategi mengajar yang mendatangkan minat pelajar-pelajar serta tidak menjemukan.

Peranan dari pihak kerajaan seperti pihak polis, pihak Jabatan Kastam dan Eksais Diraja serta pihak Biro Kawalan Narkotik amatlah diharapkan dalam sama-sama membanteras masalah sosial secara keseluruhannya. Selain itu Majlis Perundingan Mukim dan Kampung tidak terkecuali dalam menangani dan memerangi gejala sosial daripada berleluasa menerusi pemantauan di seluruh kawasan mukim dan kampung dengan mengadakan program-program yang membina kekuatan diri serta berwawasan termasuk ceramah motivasi dan sebagainya yang diharapkan dapat menimbulkan minat para remaja khususnya.

Pertubuhan-pertubuhan tertentu seharusnya lebih banyak menganjurkan kegiatan-kegiatan dan aktiviti-aktiviti yang dapat mengisi waktu para remaja seperti kelab masak-masakan, bengkel melukis, memperbaiki peralatan rumah, bersukan dan sebagainya. Ia sekali gus dapat mengalihkan pandangan para remaja terhadap sesuatu pekerjaan yang berfaedah dan jauh dari perbuatan yang sia-sia dan merosakkan akhlak, selain dapat memupuk kesedaran para remaja agar tidak terjebak kepada kancah kehinaan melalui ceramah atau motivasi yang disampaikan.

Media massa sama ada cetak atau elektronik turut bertanggungjawab membanteras masalah sosial. Seharusnya pihak media massa cetak dan elektronik tidak perlu menyiarkan iklan, drama dan filem yang berciri lucah, ganas dan mengundang perlakuan sosial. Sebaik-baiknya siarkan program-program yang sihat dan yang boleh menjadi halwa telinga kepada para remaja seperti program forum, dokumentari, drama teladan dan sebagainya.

Yang penting kita sebagai masyarakat perlu sedar dan prihatin terhadap permasalahan sosial ini dan mencuba sedaya upaya memerangi kegiatan anti- sosial daripada bermaharajalela dan laporkanlah kepada pihak berwajib jika kita ternampak perlakuan yang negatif dan menyalahi undang-undang dan agama.

semalam yang hina....

Dalam keheningan malam...

Ku merintih kerna sesalkan semalam yang bernanah

Ku panjatkan doa agar taubat ku diterimaMu

Dalam sujud hambaMu yang hina...

Ku serahkan segala keresahanku padaMu...


Ku tahu setiap perbuatanku..

Tidak sesekali terlepas daripada catatan

Ku tahu semalam itu perit..

Tidak sesekali ku pandang Kasih yang Kau limpahkan..

Ku tahu aku hanyalah hambaMu

Tidak pernah ku ikuti yang Kau perintahkan


Kesunyian yang membelengu ku

Telah menyedarkan diriku dari mimpi

Lantas ku mencari Mu

Kerna sedarkan betapa hinanya diriku ini

Ayat-ayat cintaMu beralun

Menyedarkan diriku tidak berkeseorangan

Ku bersyukur kepada Mu

Kerna kau temukan aku ke jalan pulang

Ku mohon padaMu ya Rabb

Suburkanlah cinta Mu

Di dalam hati ku yang rawan ini


Ketika cinta Mu hadir

Ku sedar betapa syukurnya aku

Kerna aku masih lagi seorang Islam

Suburkanlah cahaya menerangi langkahku kepadaMu

Agar aku mampu menjadi seorang hamba yang Taat kepadaMu

Akan ku janji padaMu

Akan ku abdikan seluruh jiwaku padaMu
sehingga masanya Kau seru hujung nyawaku

muhasabah diri

Iman : Assalamualaikum.

Diri : Waalaikumussalam. Oh,encik iman! Saya rasa dah dua tiga minggu kamu tak datang ke pejabat. kamu cuti ke?

Iman : Apa pulak cuti bos. Saya kan diberikan cuti.

Diri :Oh ye,lupa. Itu la, saya ingatkan segala urusan akan lebih terurus dan keuntungan syarikat akan bertambah lepas ambil En.Nafsu bekerja. Tapi jadi kelam-kabut lak. Lepas terdengar ustaz kat tv berceramah hari itu, saya teringatkan kamu.

Iman : Jadi saya boleh kembali bekerja la bos? Saya boleh ambik balik jawatan saya dari En.Nafsu?

Diri : Eh,tak boleh3x. Saya sayang sangat nak pecat en.nafsu. Walaupun saya terpaksa bayar gaji yang tinggi, tapi dia berjaya mengiburkan saya. (sambil tersenyum..)

Iman : Kalau macam tu, lebih baik saya berundur.(dgn nada sedih)

Diri : Eh,jangan! Tolonglah saya. Saya tak boleh kehilangan kamu.(sambil merayu)

Iman : Tapi bos, kami tak mungkin boleh bersama dalam satu syarikat. Perbezaan antara kami sangat besar. Saya tengok En.Nafsu tu macam anti sangat je dengan saya.

Diri : Aduh, rasa serba salah la pulak saya.(keliru)

Iman : Macam ni la bos. Bos boleh pilih satu je. Bos perlu bermujahadah untuk pecat En.Nafsu, bos.

Diri : Saya tahu. Jauh dalam lubuk hati saya, saya amat memerlukan kamu, En. Iman. Rasa iri hati saya tengok syarikat sebelah ustaz kat sebelah. Mereka boleh maju sebab ada orang macam kamu. Baiklah, saya kena pecat juga En.Nafsu, tak kiralah apa yang berlaku. En.Iman, saya mahu kamu tubuhkan balik jabatan Solat, Puasa, Zikir, al-Qur’an dan apa-apa yang patut.

Iman : Alhamdulillah,syukur sangat. Nampaknya bos dah buat keputusan yang bijak lagi bernas. Kalau bos teruskan prestasi cemerlang ni,saya yakin bos akan dinaikkan pangkat oleh CEO (Allah s.w.t) sebagai Muttaqin.


Dipetik: majalah solusi isu 13 (2009).
p/s: majalah dah lama kat dalam kotak...baru jumpa...rasa elok kongsi ramai2

Terima Keputusan 5A UPSR Depan Jenazah Ibu

Siti Terima Keputusan Cemerlang UPSR Depan Jenazah Ibu
Siti Amynur Ain Putri Mohd Ameen Azaly, 12, berdoa di kubur ibuya Rusmah Abdullah yang meninggal dunia malam kelmarin di Tanah Perkuburan Makam Tuan Haji Said kelmarin. Siti Amynur yang berjaya memperolehi keputusan 5A dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mendapat keputusan yang disampaikan oleh guru besar sekolah itu, Noreha Adam itu di hadapan jenazah ibunya sebelum dikebumikan semalam. - Foto BERNAMA

SEREMBAN: Tidak seperti murid Tahun Enam lain yang kegirangan ketika menerima keputusan cemerlang 5A Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Siti Amynur Ain Putri Rosdy kesedihan menerima keputusan itu di hadapan jenazah ibunya.

Apabila keputusan UPSR diumumkan di pejabat Sekolah Kebangsaan Taman Dusun Nyior semalam, Siti Amynur Ain Putri berada di surau rumah rakyat Taman Dusun Nyior untuk membantu kaum keluarga yang lain menguruskan jenazah ibunya, Rusmah Abdullah, 47, yang meninggal dunia akibat tekanan darah rendah pada tengah malam Rabu selepas terlantar di wad hospital selama dua minggu.

Berderai air mata Siti Amynur Ain Putri dan kaum keluarga yang lain apabila guru besar sekolah itu, Noreha Adam menyampaikan keputusan ke tangan pelajar itu sendiri di hadapan tubuh kaku ibunya beberapa minit sebelum solat jenazah dimulakan pada pukul 11.30 pagi semalam.

"Saya sedih sangat, ibu tidak dapat melihat keputusan ini. Ibu selalu berpesan semasa hidup bahawa saya ini harapan dia, ayah pula sudah meninggal dunia empat tahun lalu," kata Siti Amynur Ain Putri dengan linangan air mata.

Pelajar itu kini hidup yatim piatu bersama abangnya yang berusia 14 tahun. Selepas ayahnya meninggal dunia akibat sakit tibi, ibu Siti Amynur Ain Putri bekerja sebagai pencuci di sebuah hotel bajet rendah di Seremban dengan pendapatan RM500 sebulan.

Pada April lepas, ibunya terpaksa berhenti kerja apabila pelajar itu mengalami kemalangan sehingga patah kaki dan keluarga itu terpaksa hidup dengan bantuan kewangan RM400 sebulan.

Setiap hari selepas berhenti kerja, ibunya akan berjalan kaki sejauh satu kilometer untuk menghantar nasi bungkus kepada Siti Amynur Ain Putri kerana pelajar itu tidak balik rumah untuk menunggu kelas bimbingan UPSR.

Siti Amynur Ain Putri Rosdi, 12, (tengah) mengaminkan doa yang dibacakan oleh guru agama Ustaz Zakri Abdul Azizi (kiri) ketika melawat kubur ibuya Rusmah Abdullah. Turut serta (dari dua kiri) abang dan dua ibu saudaranya.

Guru besar Sekolah Kebangsaan Taman Dusun Nyior, yang terkejut ketika dimaklumkan ibu Siti Amynur Ain Putri meninggal dunia, berkata: "Siti merupakan ketua murid di sekolah kami. Kami tahu dia akan mendapat keputusan cemerlang. Pagi-pagi saya sudah ke Pejabat Pelajaran Daerah untuk mengambil keputusan (UPSR) seawal mungkin.

"Saya nekad untuk mendapat keputusan cepat dan sampaikan sendiri ke tangan Siti sebelum jenazah ibunya dikebumikan di tanah perkuburan Makam Tuan Haji Said," katanya.

Beliau dengan ditemani seorang guru hampir sahaja terlewat dan Noreha tidak putus-putus berdoa supaya Siti Amynur Ain Putri menerima berita baik di sebalik ujian berat yang menimpa pelajar itu.

Ketika menyampaikan keputusan itu ke tangan murid Tahun 6 itu, Noreha berkata suasana sangat hiba dan puluhan orang termasuk ahli surau terdiam tetapi beliau mengumpul semangat untuk memberitahu kepada murid itu: "Ibu tentu tahu Siti mendapat keputusan cemerlang".

Noreha, yang berpengalaman dalam bidang perguruan selama 24 tahun, kini berusaha untuk membantu Siti Amynur Ain Putri mendapat tempat di sekolah berasrama penuh.

"Siti ini tabah orangnya, kami tidak tahu pun ibunya dimasukkan ke wad selama dua minggu sebelum meninggal dunia. Semasa Siti patah kaki pada April lepas, dia mendapat cuti sakit selama dua bulan tetapi masuk bulan kedua, dia berazam untuk datang ke sekolah," katanya.

Katanya Siti Amynur Ain Putri mahu mengubah kemiskinan keluarganya dan bercita-cita menjadi seorang pensyarah. BERNAMA

12 Langkah agar puasa diterima

Agar puasa kita dapat sempurna ada beberapa tips yang mesti kita perhatikan. Untuk itu Al-Madina mencoba mengangkat sebuah tulisan dari Syaikh Abdullah bin Jarullah bin Ibrahim Jarullah dalam buku beliau yang berjudul Risalah Ramadhan tentang langkah-langkah menggapai kesempurnaan ibadah puasa yang berisikan:

  1. Makanlah sahur, sehingga membantu kekuatan fisikmu selama berpuasa. Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:

    "Makan sahurlah kalian, sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat berkah."
    (HR. Bukhari dan muslim)

    "Bantulah (kekuatan fisikmu) untuk berpuasa di siang hari dengan makan sahur, dan untuk shalat malam dengan tidur siang ". (HR. Ibnu Khuzaimah)

  2. Akan lebih utama jika makan sahur itu diakhirkan waktunya, sehingga mengurangi rasa lapar dan haus. Hanya saja harus hati-hati untuk itu anda hendaknya telah berhenti dari makan dan minum beberapa menit sebelum terbit fajar, agar anda tidak ragu-ragu.
  3. Segeralah berbuka jika matahari benar-benar telah tenggelam. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda :

    "Manusia sentiasa dalam kebaikan, selama mereka menyegerakan berbuka dan mengakhirkan sahur" (HR. Al Bukhari, Muslim dan At Tirmidzi)

  4. Usahakan mandi dari hadats besar sebelum terbit fajar, agar bisa melakukan ibadah dalam keadaan suci.
  5. Manfaatkan bulan ramadhan dengan sesuatu yang terbaik yang pernah diturunkan di dalamnya, yakni membaca Al Quran.

    "Sesungguhnya Jibril alaihis salam selalu menemui Nabi shallallahu alaihi wa salllam untuk membacakan Al Quran baginya."
    (HR. Al Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas Radhiyallahu anhu)

    Dan pada diri Rasulullah shallallahu alaihi wasallam ada teladan yang baik bagi kita.

  6. Jagalah lisanmu dari berdusta, menggunjing, mengadu domba, mengolok-olok serta perkataan mengada-ada. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

    "Barang siapa tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan dusta maka Allah tidak butuh terhadap puasanya dari makan dan minum." (HR. Al Bukhari)

  7. Hendaknya puasa tidak membuatmu keluar dari kebiasaan. Misalnya cepat marah dan emosi hanya karena sebab yang sepele, dengan dalih bahwa engkau sedang puasa. Sebaliknya, mestinya puasa membuat jiwamu tenang, tidak emosional. Dan jika anda diuji dengan seorang yang jahil atau pengumpat, ia jangan anda hadapi dengan perbuatan serupa. Nasehatilah dia dan tolaklah dengan cara yang lebih baik. Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

    "Puasa adalah perisai, bila suatu hari seseorang dari kamu berpuasa, hendaknya ia tidak berkata buruk dan berteriak-teriak. Bila seseorang menghina atau mencacinya, hendaknya ia berkata: Sesungguhnya aku sedang berpuasa".
    (HR. Al Bukhari, Muslim dan para penulis kitab Sunan)

    Ucapan itu dimaksudkan agar ia menahan diri dan tidak melayani orang yang mengumpatnya. Disamping, juga mengingatkan agar ia menolak melakukan penghinaan dan caci-maki.

  8. Hendaknya anda selesai dari puasa dengan membawa takwa kepada Allah, takut dan bersyukur kepada-Nya, serta senantiasa istiqamah dalam agama-Nya. Hasil yang baik itu hendaknya mengiringi anda sepanjang tahun. Dan buah paling utama dari puasa adalah takwa, sebab Allah berfirman: "Agar kamu bertakwa"(Al-Baqarah: 183).
  9. Jagalah dirimu dari berbagai syahwat (keinginan), bahkan meskipun halal bagimu. Hal itu agar tujuan puasa tercapai, dan mematahkan nafsu dari keinginan. Jabir bin Abdillah Radhiyallahu 'Anhu berkata:

    "Jika kamu berpuasa, hendaknya berpuasa pula pendengaranmu, penglihatanmu dan lisanmu dari dusta dan dosa-dosa, tinggalkan menyakiti tetangga, dan hendaknya kamu senantiasa bersikap tenang pada hari kamu berpuasa, jangan pula kamu jadikan hari berbukamu sama dengan hari kamu berpuasa".

  10. Hendaknya makananmu dari yang halal. Jika kamu menahan diri dari yang haram pada selain bulan Ramadhan maka pada bulan Ramadhan lebih utama. Dan tidak ada gunanya engkau berpuasa dari yang halal, tetapi kamu berbuka dengan yang haram.
  11. Perbanyaklah bersedekah dan berbuat kebajikan. Dan hendaknya kamu lebih baik dan lebih banyak berbuat kebajikan kepada keluargamu dibanding pada selain bulan Ramadhan. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam adalah orang yang paling dermawan, dan beliau lebih dermawan ketika di bulan Ramadhan.
  12. Ucapkanlah Bismillah ketika kamu berbuka seraya berdo'a:

    "Ya Allah, karena-Mu aku berpuasa dan atas rezki-Mu aku berbuka. Ya Allah terimalah daripadaku, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Sebuku Roti Penebus Dosa

Abu Burdah bin Musa Al-Asy’ari meriwayatkan, bahawa ketika menjelang wafatnya Abu Musa pernah berkata kepada puteranya: “Wahai anakku, ingatlah kamu akan cerita tentang seseorang yang mempunyai sebuku roti.”

Dahulu kala di sebuah tempat ibadah ada seorang lelaki yang sangat tekun beribadah kepada Allah. Ibadah yang dilakukannya itu selama lebih kurang tujuh puluh tahun. Tempat ibadahnya tidak pernah ditinggalkannya, kecuali pada hari-hari yang telah dia tentukan. Akan tetapi pada suatu hari, dia digoda oleh seorang wanita sehingga diapun tergoda dalam pujuk rayunya dan bergelumang di dalam dosa selama tujuh hari sebagaimana perkara yang dilakukan oleh pasangan suami-isteri.

Setelah ia sedar, maka ia lalu bertaubat, sedangkan tempat ibadahnya itu ditinggalkannya, kemudian ia melangkahkan kakinya pergi mengembara sambil disertai dengan mengerjakan solat dan bersujud.

Akhirnya dalam pengembaraannya itu ia sampai ke sebuah pondok yang di dalamnya sudah terdapat dua belas orang fakir miskin, sedangkan lelaki itu juga bermaksud untuk menumpang bermalam di sana, kerana sudah sangat letih dari sebuah perjalanan yang sangat jauh, sehingga akhirnya dia tertidur bersama dengan lelaki fakir miskin dalam pondok itu.

Rupanya di samping kedai tersebut hidup seorang pendita yang ada setiap malamnya selalu mengirimkan beberapa buku roti kepada fakir miskin yang menginap di pondok itu dengan masing-masingnya mendapat sebuku roti. Pada waktu yang lain, datang pula orang lain yang membagi-bagikan roti kepada setiap fakir miskin yang berada di pondok tersebut, begitu juga dengan lelaki yang sedang bertaubat kepada Allah itu juga mendapat bahagian, kerana disangka sebagai orang miskin.

Rupanya salah seorang di antara orang miskin itu ada yang tidak mendapat bahagian dari orang yang membahagikan roti tersebut, sehingga kepada orang yang membahagikan roti itu ia berkata: “Mengapa kamu tidak memberikan roti itu kepadaku.”

Orang yang membagikan roti itu menjawab: “Kamu dapat melihat sendiri, roti yang aku bagikan semuanya telah habis, dan aku tidak membagikan kepada mereka lebih dari satu buku roti.”

Mendengar ungkapan dari orang yang membagikan roti tersebut, maka lelaki yang sedang bertaubat itu lalu mengambil roti yang telah diberikan kepadanya dan memberikannya kepada orang yang tidak mendapat bahagian tadi. Sedangkan keesokan harinya, orang yang bertaubat itu meninggal dunia.

Di hadapan Allah, maka ditimbanglah amal ibadah yang pernah dilakukan oleh orang yang bertaubat itu selama lebih kurang tujuh puluh tahun dengan dosa yang dilakukannya selama tujuh malam. Ternyata hasil dari timbangan tersebut, amal ibadat yang dilakukan selama tujuh puluh tahun itu dikalahkan oleh kemaksiatan yang dilakukannya selama tujuh malam. Akan tetapi ketika dosa yang dilakukannya selama tujuh malam itu ditimbang dengan sebuku roti yang pernah diberikannya kepada fakir miskin yang sangat memerlukannya, ternyata amal sebuku roti tersebut dapat mengalahkan perbuatan dosanya selama tujuh malam itu.

Kepada anaknya Abu Musa berkata: “Wahai anakku, ingatlah olehmu akan orang yang memiliki sebuku roti itu!”

ZAINAB AL KUBRA R.A.

ZAINAB AL KUBRA R.A. , Seorang wanita cucu Rasulullah SAW, yang begitu tabah dan tetap tegar menghadapi ujian dan cubaan, demi kemuliaan keturunan Rasulullah SAW.
Menulis tentang Siti Fatimah Azzahra dengan meninggalkan begitu saja kedua puterinya,rasanya memang kurang adil. Apa lagi kalau yang dibicarakan itu menyangkut puterinya yang bernama Zainab Al-Kubra.

Ia tercatat dalam sejarah Islam sebagai wanita yang tabah dan gagah berani
Seperti diketahui, di samping kedua puteranya yang termasyhur itu, dalam perkawinannya dengan Imam Ali r.a., Sitti Fatimah Azzahra juga diberkati oleh Allah s.w.t. dengan dua orang puteri. Mereka itu adalah Zainab Al-Kubra dan Zainab Ash-Sugra.

Bersama dengan Al-Hasan dan Al-Husain r.a., kedua wanita itu sudah sejak masa anak-anak ditinggalkan untuk selama lamanya oleh ibundanya. Dalam usia yang masih muda sekali ini, sesaat sebelum wafat Siti Fatimah r.a. telah berpesan khusus kepada Zainab Al-Kubra agar ia menjaga baik-baik kedua saudara lelakinya itu.
Memang, beban yang terberat bagi Siti Fatimah Azahra sebelum meninggal dunia rupanya
adalah keempat anaknya yang masih kecil-kecil itu.

Dikisahkan bahawa sesaat sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir Siti Fatimah r.a. tak dapat menahan kepedihan hatinya.Ia harus memenuhi panggilan Ilahi pada usia yang begitu muda, 28 tahun. Sedangkan anakanaknya belum satu pun yang mencapai usia sepuluh tahun. Sesudah itu pada usia masih remaja, bahkan masih anak-anak, Zainab Al-Kubra sudah diserahitanggung jawab untuk menjaga adik-adik dan merawat kakak-kakaknya.

Tidak banyak yang boleh diungkapkan mengenai masa anak-anak yang dilakukan oleh kedua puteri Siti Fatimah Azzahra itu. Riwayat-riwayat hanya mengungkapkan kehidupan dan perkembangan Al Hasan dan Al Husain r.a. Hal ini tidak perlu diherankan, kerana dunia kehidupan Arab yang keras jarang sekali kedepankan seorang wanita. Jadi walaupun Zainab Al-Kubra dan Zainab Ash Sugra termasuk dalam lingkungan keluarga sangat mulia nama mereka jarang sekali ditonjolkan.

Baru beberapa tahun kemudian setelah Zainab Al Kubra meningkat remaja, maka peranannya diungkapkan oleh para periwayat. Sejarah akhirnya mencatat namanya dan mengakui penting yang dijalankan oleh Zainab Al Kubra dalam melindungi kesinambungan generasi penerus keluarga RASUL Allah s a w. Bagaimana pun juga, walau Zainab Al Kubra seorang wanita, tetapi ada darah kemuliaan dan kesucian yang mengalir dalam tubuhnya. Sejak anak-anak ia telah turut memikul tanggung jawab kehidupan rumahtangga Imam Ali r.a. yangditinggal wafat oleh Siti Fatimah Azzahra.

Zainab Al Kubra dengan tekun dan tabah melaksanakan amanat yang ditinggalkan oleh bundanya sesaat sebelum wafat. Dengan penuh tanggung jawab dirawatnya adik-adik dan kedua kakaknya itu. Boleh dikatakan ia tak pernah berpisah jauh dari kedua saudara lelakinya itu.

Tidak ada pengungkapan mengenai kelanjutan kehidupan Zainab Ash-Sugra. Sedangkan tentang Zainab Al Kubra justru makin menonjol setelah Al-Husain r.a. gugur di Karbala. Wanita inilah pada usia sudah lebih setengah abad tanpa mengebal gentar sedikit pun sedia mati untuk menyelamatkan keturunan langsung Rasul Allah s a.w. Ia menjadi saksi hidup tentang siksaan yang dialami oleh saudara lelakinya itu sampai Al-Husain r.a. meninggal dengan gagah berani.


Oleh :
Pusat Informasi dan Komunikasi Islam Indonesia - Al-Islam

فضل التوحيد (keutamaan tauhid)

Berbicara tentang keutamaan tauhid sebenarnya terkandung unsur kewajiban untuk bertauhid. Sebab “tidak berarti bahwa adanya keutamaan pada sesuatu berarti bahwa sesuatu itu tidak wajib, karena keutamaan merupakan hasil atau buah yang ditimbulkan. Seperti sholat jama’ah yang telah jelas keutamaannya dalam hadits Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam:
صلاة الجماعة أفضل من صلاة الفذ بسبع وعشرين درجة

“Solat jama’ah lebih utama daripada solat sendiri, dua puluh tujuh darjat.” (HR Imam Bukhari [Kitab Adzan, bab Keutamaan Solat Jama’ah] dan Imam Muslim (Kitab Al Masajid [masjid-masjid], Bab Keutamaan Solat Jama’ah) Keutamaan yang ada pada solat jama’ah ini tidak bererti bahwa solat jama’ah ini tidak wajib.

Jadi tidak selalu bererti bahwa ketika kita berbicara tentang keutamaan tauhid bererti tauhid itu tidak wajib, sebab tauhid adalah kewajiban yang paling pertama. Tidak mungkin suatu amal akan diterima tanpa tauhid. Tidak mungkin seorang hamba bertaqarrub kepada Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa tanpa tauhid. Sekaligus bahwa tauhid juga memiliki keutamaan.

Faedah tauhid sangat banyak, diantaranya:

1. Tauhid adalah perkara utama yang memberikan semangat dalam melakukan ketaatan kepada Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa; sebab orang yang bertauhid akan beramal untuk dan kerana Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa, baik ketika ia sendiri mahupun ketika bersama orang banyak. Sedangkan orang yang tidak bertauhid, misalnya seperti orang yang riyak, ia hanya akan bersedekah, solat dan berdzikir kepada Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa kalau ada orang yang melihatnya. Oleh kerana itu sebagian ulama salaf mengatakan: Sesungguhnya saya sangat ingin bertaqarrub kepada Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa dengan melakukan ketaatan yang hanya diketahui oleh Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa.

2. Orang-orang yang bertauhid akan mendapatkan ketenangan dan petunjuk, sebagaimana firman Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa:
الذين ءامنوا ولم يلبسوا إيمانهم بظلم أولئك لهم الأمن وهم مهتدون


Orang-orang yang beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk. (QS Al An’aam ayat 82)

Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan: “Mereka adalah orang-orang yang memurnikan ibadah hanya kepada Nya semata yang tidak ada sekutu bagi Nya, dan mereka tidak menyekutukan Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa sedikitpun dalam berbagai hal. Mereka itulah yang akan mendapatkan keamanan pada hari Qiamat dan mendapatkan petunjuk di dunia dan akhirat.”

Syekh Muhammad bin Sholeh Al Utsaimin –hafizhalullah- mengatakan: Firman Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa (Wahum Muhtaduun; dan merekalah orang-orang yang mendapatkan hidayah) maksudnya di dunia, (mendapatkan hidayah) menuju syari’at Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa dengan ilmu dan amal. Mendapat hidayah dengan ilmu adalah hidayah irsyaad, sedangkan mendapat hidayah dengan amal adalah hidayah taufiq. Mereka juga mendapatkan hidayah di akhirat menuju surga. Hidayah di akhirat ini, untuk orang-orang yang zhalim (mereka mendapatkan hidayah) jalan menuju neraka jahim, sebaliknya untuk orang-orang yang tidak zhalim mendapat hidayah jalan menuju surga (yang penuh kenikmatan). Banyak diantara ulama tafsir yang mengatakan tentang firman Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa (أُولَئِكَ لَهُمُ الأَْمْنُ) mereka adalah orang-orang yang mendapatkan rasa aman: Rasa aman itu di akhirat sedangkan hidayah itu di dunia. Pendapat yang lebih tepat bahwa rasa aman dan hidayah itu bersifat umum, baik di dunia maupun di akhirat.”

Ketika ayat ini turun dirasakan berat oleh para sahabat -radliyallaahu 'anhum-. Mereka mengatakan: “Siapakah diantara kita yang tidak menzholimi dirinya sendiri ?” Kemudian Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam menjelaskan: “Maksud ayat tersebut bukan seperti yang kalian kira, yang dimaksud zholim dalam ayat tersebut adalah syirik, tidakkah kalian mendengar perkataan lelaki yang soleh, Luqman:
إن الشرك لظلم عظيم

“Sesungguhnya syirik adalah kezaliman yang sangat besar.” (QS Luqman: 13)

Ada beberapa jenis zalim:

1) Zalim yang paling besar aitu syirik dalam hak Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa.

2) Zalim yang dilakukan seseorang terhadap dirinya sendiri, dengan tidak memberikan haknya, seperti orang yang berpuasa dan tidak berbuka, orang yang solat malam terus dan tidak tidur.

3) Zalim yang dilakukan seseorang terhadap orang lain, misalnya memukul, membunuh, mengambil harta dan lain-lain.

Jika tidak ada kezaliman maka akan terwujud keamanan. Namun apakah keamanan yang smepurna ?

Jawapannya: jika imannya sempurna dan tidak dicampuri maksiat maka akan terwujud rasa aman yang mutlak (sempurna), jika imannya tidak sempurna maka yang akan terwujud adalah rasa aman yang kurang juga.

Contohnya: Orang yang melakukan dosa besar. Ia akan aman dari ancaman tinggal kekal di neraka, tetapi tidak aman dari azab yang akan menimpa dirinya, tergantung kehendak Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa (apakah diampuni atau di adzab?). Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa berfirman:

إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء

Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa yang selain dari syirik itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya. (QS An Nisaa` ayat 116)

Ayat ini (QS Luqman ayat 13) Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa nyatakan sebagai pemutus antara Nabi Ibrahim 'alaihis salaam dengan kaumnya ketika beliau mengatakan kepada mereka:

وكيف أخاف ما أشركتم ولا تخافون أنكم أشركتم بالله ما لم ينزل به عليكم سلطانا فأي الفريقين أحق بالأمن إن كنتم تعلمون


Bagaimana aku takut kepada sembahan-sembahan yang kamu persekutukan (dengan Allah), padahal kamu tidak takut mempersekutukan Allah dengan sembahan-sembahan yang Allah sendiri tidak menurunkan hujjah kepadamu untuk mempersekutukan-Nya. Maka manakah di antara dua golongan itu yang lebih berhak mendapat keamanan (dari malapetaka), jika kamu mengetahui?” (QS Al An’am: 81)

Kemudian Allah Subhaanahu Wa Ta'aalaa berfirman:
الَّذِينَ ءامَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الأَْمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ

Orang-orang yang beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk. (QS Al An’aam ayat 82)

Mukjizat di sebalik BISMILLAH

Mukjizat di sebalik BISMILLAH

BISMILLAH adalah sebutan/nama sin gkat dari lafaz ' BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM ' yang bermaksud ' Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. '

KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH
1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. 'BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. ' (Hadith Qudsi)
3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sa kit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.
5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 ( QS.AL Muddatsir:30) .Ibnu Mas ' ud berkata: ' Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. '

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ' Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. '

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

Wallahualam

Lima Maksiat Yang Disegerakan Balasannya

Buat panduan bersama … .

Daripada Ibnu Omar r.a. berkata : Berhadap Rasulullah saw kepada kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda “Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah swt semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara-perkara itu ialah :-

1. Tiada terzahir (nampak) penzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha’un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.

2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.

3. Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tidak ada binatang (yang juga hidup di atas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah swt.

4. Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian dari pada apa yang ada di tangan mereka.

5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam Al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat itu) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri.”
(Hadith riwayat Ibnu Majah)
Keterangan :
Hadith ini menerangkan bahawa :

1. penyakit taun dan Aids adalah berpunca dari banyak berlakunya penzinaan.

2. kesukaran mencari rezeki dan kezaliman pimpinan adalah berpunca daripada rakyat yang mengurangkan sukatan dan timbangan.

3. kemarau panjang adalah berpunca dari tidak mengeluarkan zakat

4. kemampuan musuh mengambil sebahagian dari apa yang dimiliki oleh kaum Muslimin (seperti hilangnya Tanah Palestin dari tangan kaum Muslimin) adalah berpunca daripada mereka mengkhianati janji-janji mereka kepada Allah swt

5. Perang saudara yang berlaku di kalangan kaum Muslimin adalah berpunca daripada mengenepikan hukum-hukum Allah swt dan tidak mahu menjadikan Al-Quran sebagai undang-undang di dalam kehidupan.

Kitab rujukan : 40 Hadith Peristiwa Akhir Zaman (Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi) terbitan Khazanah Banjaria

Hidup ibarat Pinggan


Andaikan 3 individu berbeza meminjam sebiji pinggan daripada Kita.. Selang beberapa tempoh masa, individu pertama memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan bersih cantik tanpa sebarang kecacatan.. Lalu Kita pun terus meletakkannya di atas rak pinggan mangkuk seperti keadaan asalnya..

Individu kedua pula memulangkan pinggan tersebut dlm keadaannya yang masih kotor; tidak berbasuh.. Pinggan tersebut akan Kita basuh sehingga bersih, kemudian barulah ianya diletakkan di tempat yg sepatutnya..

Individu ketiga pula memulangkan pinggan tersebut dalam keadaan pecah bersepai.. Tidak boleh dibezakan lagi bentuknya antara pinggan mahupun serpihan kaca.. Tiada nilainya lagi..
Kita tiada pilihan lain selain menghumbankannya ke dlm tong sampah yg hina..

Begitulah jua halnya dgn Allah Taala.. Jika Kita kembali kepadaNya dalam keadaan bersih, elok, tanpa kekotoran dosa, maka Allah akan terus meletakkan Kita di tempat yang baik Dan tempat yg selayaknya bagi Kita.. Iaitu syurga..

Namun jika Kita kembali ke hadratNya dlm keadaan kotor dgn dosa, Allah akan ‘basuh’ Kita sebersih-bersihnya di dlm api neraka sebelum memasukkan Kita ke dlm syurga..

Tetapi jika Kita kembali kepadaNya dlm keadaan yg rosak imannya, sehingga tidak dpt dibezakan antara iman dengan kufur, maka Allah tidak akan teragak2 utk menghumbankan Kita ke dlm neraka jahannam yang hina buat selama-lamanya, ibarat pinggan yg pecah; tiada nilai lagi..
Semoga bermanfaat…

Kisah Sumayyah binti Khayyath

Sumayyah binti Khayyath, syahidah pertama umat Islam yang menumpahkan darahnya demi mempertahankan keimanannya bersama suami dan anak lelakinya. Teladan istimewa yang wajar dikenang sepanjang zaman.

Sumayyah binti Khayyath adalah seorang hamba sahaya milik Abu Hudzaifah bin Al-Mughirah. Oleh tuannya, ia dikahwinkan dengan seorang lelaki asal Yaman yang bernama Yasir bin Amir yang merupakan perantau di kota Makkah. Kerana banyak mendapat halangan, Yasir meminta perlindungan kepada Abu Hudzaifah yang merupakan kepala suku Bani Makhzum.

Hasil perkahwinannya dengan Yasir bin Amir, Sumayyah dikurniai anak lelaki yang diberi nama Ammar bin Yasir. Melalui anak lelakinya inilah, pasangan Yasir dan Sumayyah mengenali agama Islam.

Suatu hari, Ammar yang mula menginjak usia remaja mendengar khabar tentang kedatangan nabi baru yang membawa ajaran Tuhan. la pun segera mencari dan ingin membuktikan khabar tersebut. Sebaik sahaja mengenali Rasulullah s.a.w., Ammar pun terus jatuh hati dan langsung mengucapkan ikrar syahadatnya.

Mendapat khabar gembira, Ammar segera menceritakan kepada ayah bundanya. Berbeza dengan kebanyakan orang Quraisy yang anti bahkan memusuhi Islam, Yasir dan Sumayyah justeru menyambut gembira khabar gembira ini. Bahkan mereka kemudian mengikuti jejak Ammar untuk bersyahadat dan menjadi Muslim dan Muslimah.

Keislamanan yang awalnya disembunyikan akhirnya diketahui juga. Mendengar cerita bahawa keluargaYassir ini memeluk agama Islam menimbulkan kemarahan Abu Hudzaifah. la memaksa supaya keluarga ini meninggalkan Islam dan kembali kepada agama nenek moyang mereka yang menyembah latta dan uzza. Namun ketiganya berkeras mempertahankan keyakinan mereka.
Seperti yang dialami oleh golongan awal yang memeluk Islam, Yasir, Sumayyah, dan Ammar mengalami banyak sekali halangan dan cubaan. Hal ini ditambah lagi kerana status keluarga mereka yang bukan daripada kalangan bangsawan Quraisy. Akibatnya penderitaan yang mereka alami keterlaluan dan mereka diseksa dengan kejam melampaui batasan kemanusiaan.

Orang yang paling kejam menyeksa mereka adalah orang-orang yang selama ini melindunginya iaitu daripada kalangan Bani Makhzum yang dipimpin Abu Hudzaifah. Sumayyah yang merupakan seorang wanita, dihumban ke atas pasir, lalu tubuhnya ditimbus dengan pasir yang sangat panas.

Seakan belum puas hati, dada Sumayyah kemudiannya dihimpit dengan batu besar supaya ia tidak dapat bernafas. Lalu mereka memaks Sumayyah untuk mengimani berhala-berhala nenek moyang mereka. Namun wanita solehah ini tetap bertahan dengan keyakinannya kerana ingat janji Allah SWT bagi hamba-Nya yang bertakwa, iaitu syurga.

Yasir, Sumayyah, dan Ammar terus mendapatkan seksaan yang sedemikian keji. Mereka didera, dicambuk, disalib di padang pasir yang terik, ditindih dengan batu panas, dibakar dengan besi panas, bahkan sampai ditenggelamkan ke dalam air hingga sesak nafasnya dan mengelupas kulitnya yang penuh dengan luka.

Suatu hari ketika Ammar sudah tidak mampu untuk menanggung penyeksaan, ia kemudian mengadu pada Rasulullah s.a.w. mengenai keadaannya. Rasul yang setiap hari datang memberikan sokongan lantas berseru, “Sabarlah, wahai keluarga Yasir. Tempatyang dijanjikan bagi kalian adalah syurga.”

Sekalipun berat seksaan yang diterima, namun ketiganya tetap mempertahankan keislamannya.
Ketika berada dalam keadaan sedar, tidak ada satu pun kalimat yang teriontar dari mulut ketiganya kecuali kalimat “Ahad..Ahad..” seperti yang dilontarkan Bilal bin Rabah. Hal ini semakin meningkatkan amarah orang Quraisy kerana gagal melunturkan keimanan mereka.

Hingga suatu ketika, orang Quraisy berasa putus asa dengan keteguhan iman ketiganya, mereka memutuskan membunuh Sumayyah. Adalah Abu Jahal yang melaksanakan perbuatan keji tersebut. Dengan tombaknya yang runcing, Abu Jahal menjadikan Sumayyah mujahidah pertama yang gugur di jalan Allah apabila tombak tersebut menembusi dada Sumayyah.

Menjelang wafatnya, tidak sedetik pun Sumayyah menggadaikan keimanannya. Sumayyah binti Khayyath simbol ketabahan hati, kekuatan iman, dan ketangguhan jiwa seorang mujahidah. la rela mengorbankan segala-galanya, termasukjiwa dan raganya demi Islam.

Sumayyah binti Khayyath syahid dengan meninggalkan teladan yang luar biasa. Tidak hairan ia menjadi wanita yang sangat mulia dengan keberanian dan ketabahannya. “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: “Kami telah beriman” sedang mereka tidak diuji lagi?” (Surah Al Ankabut, ayat 2).

7 CARA MENANGKIS VIRUS UKHUWAH

Dalam surat Al-Hujurat, Allah swt memaparkan 7 sikap bagi kita untuk membasmi virus-virus ukhuwah yang bisa menghancurkan kekuatan ukhuwah yang telah dibina.

1. Tabayyun yang bererti mencari penjelasan dalam setiap maklumat yang diterima dan mencari bukti kebenaran informasi yang diterima. Allah swt berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." (QS 49:6)

2. 'Adamus Sukhriyyah, ertinya tidak memperolok-olokkan orang atau kelompok lain. Firman Allah swt: "Wahai orang-orang yang beriman janganlah satu kaum memperolok-olokkan kaum yang lain (karena) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang memperolok-olokkan)." (QS 49:11). Mampukah kita untuk meninggalkan tradisi sukhriyyah dan perasaan ana khairun minhu (saya lebih baik daripadanya), yaitu perasaan 'sombong' seperti yang dimiliki iblis? Inilah persoalan yang perlu ditanya pada diri.

3. Tidak mencela orang lain. Ini ditegaskan dengan firman-Nya: 'Dan janganlah kamu mencela diri sendiri'. Mencela sesama muslim, oleh ayat ini dianggap mencela diri sendiri, sebab pada hakikatnya kaum muslimin dianggap satu kesatuan. Apalagi jika celaan itu berkait dengan kedudukan dan kebendaan di dunia. Allah sendiri menyuruh Rasul dan orang-orang yang mengikutinya untuk bersabar atas segala kekurangan orang-orang mukmin. (Lihat QS, 18:28)

4. Meninggalkan panggilan dengan sebutan-sebutan yang tidak baik terhadap sesama muslim. Ini berdasarkan firman Allah swt: "Dan janganlah kamu saling memanggil dengan sebutan-sebutan (yang buruk)." (QS 49:11) Tanabuz dalam bentuk yang paling parah adalah berupa pengkafiran terhadap orang yang beriman. Pada kenyataannya masih saja ada orang atau kelompok yang dengan begitu mudahnya menyebut kafir kepada orang yang tidak tertarik untuk masuk ke dalam kelompok tersebut.

5. Ijtinabu Katsirin minadzdzan di mana Allah swt berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, karena sebagian prasangka itu dosa." (QS 49:12) Pada dasarnya seorang muslim harus berbaik sangka terhadap sesamanya, kecuali jika ada bukti yang jelas tentang kesalahan tersebut.

6. Tidak mencari-cari kesalahan dan aurat orang lain. Perbuatan ini amat dicela Islam. Allah swt amat suka bila kita berusaha menutup aib saudara kita sendiri. Firman Allah swt: "Dan janganlah kamu sekalian mencari-cari kesalahan (dan aurat) orang lain." (QS 49:12)

7. Allah swt menegaskan: "Dan janganlah kamu sekalian menggunjing sebagian lain.Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati?..." Ghibah sebagaimana yang dijelaskan Rasulullah saw adalah menceritakan keburukan dan kejelekan orang lain. Ketika seseorang menceritakan kejelekan orang lain, maka ada dua kemungkinan yang terjadi. Pertama, jika yang diceritakannya benar-benar terjadi maka itulah ghibah. Kedua, jika yang diceritakannya itu tidak terjadi bererti ia telah memfitnah orang lain. Begitu besarnya dosa ghibah, sampai Allah SWT menyamakan orang yang melakukannya dengan orang yang memakan bangkai saudaranya sendiri.

Wallaahu'alam

Kemarahan

Imam Ghazali berkata: "Kemarahan manusia bermacam-macam. Sesetengahnya lekas marah, lekas tenang dan lekas hilang. Sesetengahnya lambat marah, lambat pula redanya. Sesetengahnya lambat akan marahnya dan lekas pula hilangnya. Yang akhir inilah yg terpuji." Tapi bagaimana Rasulullah apabila beliau marah? Kemarahannya adalah kerana kebenaran, ertinya kerana kebenaranlah baginda melahirkan kemarahannya. Tetapi dengan cara sopan, sesuai dengan do'anya ini, iaitu: "Aku pohonkan kepada Engkau kalimat kebenaran pada masa marah dan suka." Maksudnya, Rasulullah tidak berkata kecuali yg benar saja sama ada waktu marah atau waktu tidak marah. Kemarahan Rasulullah saw kerana ada perkara yg tidak disukai yg menyalahi dari yg benar sebagaimana yg diajarkan agama atau yg terangterang dilarang oleh agama. [Kitab Matan al-Arba'in - Sheikh Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu al-Nawawi

Tawa dalam Tangisan

Hidup ini…
Ramai yang selalu tersenyum dlm kesedihan..
Tawa dalam tangisan…
Tak siapa pun tahu…
Hati yg terluka di dalam…
Hati yang terlalu rindu…
Rindu pada ganjaranNya..
Rindu pada janjiNya..
Rindu pada ketenangan
Rindu pada kebahagiaan
Rindu pada kesejahteraan

Aaahhh…
Rindunya aku!!!
Ku menangis saban hari
Mengenang kesilapan lalu…
Mengenang masa depanku..

Mungkinkah aku akan dipertemukan lagi?
Dengan insan yang sama hatinya dengan hati itu
Yang selalu sedih, selalu perih, selalu gigih berjuang
Menegakkan landasan Cinta Agungnya…

Empat perkara itu yang bermain di benakku…
Kecantikannya..
Keturunannya…
Kekayaannya..
Agamanya…
Sudah pasti kuletakkan agamanya dihatiku…
Kecantikannya pada luhur budi, manis tuturnya, halus pekertinya…
Keturunannya pada kekuatannya menurunkan didikan yang sempurna dan pada kerendahan dirinya..
Kekayaannya pada lapangnya hati menerima dan menjaga segala suruhan-NYA …
Bila lantaran agama sebagai pegangannya,
Nescaya kekal setia hingga ke akhirnya..
Nescaya beruntunglah kedua tangannya...

Anak-anak muda..
Cuba kau dengar luahan hatiku ini…
Cuba kau renung bait kataku ini...
Kau fikirlah sedalamnya…
Akan makna kesedihanku ini…
Yang membawaku
Tertawa dalam tangisanku…
Dan menangis dalam senyumku…

kejadian Gempa Di Padang

Kejadian gempa bumi di padang sudah cukup memilukan hati setiap insan. Hampir setiap anak-anak yang hidup kini menghadapi kehidupan tanpa ibu, bapa atau kedua-duanya. Rintihan demi rintihan yang didengari namu tiada balasan. Hukuman yang dikenakan kepada mereka sudah cukup tertarik untuk ana nukilkan di sini.

Tepat pada pukul 5.16 petang, dentuman kuat kedengaran. Bumi bergoncang. Bangunan dan rumah di Padang, Sumatera , Indonesia bergoyang. Tidak berapa lama selepas itu, kedengaran bunyi runtuhan demi runtuhan berlaku. Penduduk berlari ke sana ke sini mari tanpa haluan untuk menyelamatkan diri.
Selepas beberapa detik berlalu, hanya terdengar suara manusia meminta tolong.Tangisan semakin kuat didengari. Gempa bumi dengan kekuatan 7.6 skala richter telah melenyapkan hampir seluruh Pariaman.
Yang cukup memilukan apabila anak-anak ini duduk di sisi jasad ibu bapa mereka yang sudah tidak lagi bernafas. Ramai anak-anak meratap pemergian ibu bapa mereka.

Sejurus tragedi gempa bumi, Prof Madya Dr. Tajul Anuar Jamaluddin,Penyelia Institut Kajian Bencana Asia Tenggara menerima sebuah emel yang berbunyi

"Gempa Bumi Yang berlaku di Padang pada 30 Sep tempoh
hari ialah pukul 5.16 petang( atau pukul 17.16) dan gegaran
kedua berlaku pada 5.58 petang (atau pukul 17.58)"
Tambah Dr Tajul lagi :-
"Sementara esoknya berlaku pada pukul 8.52 pagi di Jambi. Apabila
kita laraskan masa berlakunya gempa bumi dengan surah al-Quran, kita
akan temui persamaannya seperti berikut."

Pada pukul 17.16 bersamaan dengan surah ke-17 dan ayat ke-16 dan pukul 17.58 pula bersamaan dengan surah ke-17, ayat ke-58. Manakala pukul 8.52 bersamaan dengan surah ke-8 ayat ke-52

Surah al-Israa` ayat ke-16 (17.16)

وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً

[16] Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.

Surah al-Israa` ayat 58 (17.58)

وَإِن مَّن قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَاباً شَدِيداً كَانَ ذَلِك فِي الْكِتَابِ مَسْطُوراً

[58] Dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat, atau Kami menyeksa penduduknya dengan azab seksa yang berat; yang demikian itu adalah tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz).

Surah Al- Anfaal : ayat 52 (8.52)


كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَفَرُواْ بِآيَاتِ اللّهِ فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقَابِ

[52] (Keadaan orang-orang kafir itu) samalah seperti keadaan Firaun dan kaumnya serta orang-orang yang terdahulu dari mereka. Mereka kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, lalu Allah menyeksa mereka dengan sebab dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha berat seksaNya.

warga yang menatap kawasan akibat kejadian gempa bumi di Padang
kerosakan teruk akibat gempa bumi

foto-foto gempa bumi di Padang, Sumatera Barat


Daripada ayat-ayat tadi, Allah sudah menunjukkan seksaan yang dikenakan dan kejadian gempa bumi ini sudah tertertulis di dalam Al-quran. Oleh itu, sama-sama lah kita mengambil iktibar daripada kejadian tersebut